10 ting vi lærte fra Australiens Grand Prix

Formel 1-sæsonen åbnede med et begivenhedsrigt Grand Prix i Melbourne. Mercedes viste stor styrke, Kevin Magnussen kom godt fra start, og så er det jo bare fedt, at vi har en spændende sæson foran os, og at vi igen kan se ræs i tv.


1) Endelig er F1 i gang
Den lange, lange ventetid er endelig slut. Farten, larmen og spændingen er endelig vendt tilbage til tv. Der er bare noget helt specielt over Formel 1, og så gør det slet ikke noget, at Kevin Magnussen igen er med i verdens fedeste motorsport. Jeg glæder mig til alle de resterende 20 løb i sæsonen.

2) Bottas bedst af alle
Inden sæsonstarten meldte Valtteri Bottas ud, at han kunne vinde. Og det gjorde han i sæsonens første løb. Finnen fik en perfekt start, hvor han kom forbi Lewis Hamilton, der startede i pole position. Herfra var Bottas urørlig, og fik en flot sejr i Australiens Grand Prix.

3) Magnussen tog første stik mod Grosjean
Det er altid fedt at følge den interne duel hos Haas, og det er vigtigt for Kevin Magnussen at slå holdkammeraten Romain Grosjean. Danskeren sluttede stærkt i top 6, imens hans franske kollega måtte udgå efter endnu en fejl under et pitstop for holdet. K-Mag kom godt fra start, og han kommer forhåbentlig til at fortsætte med at køre godt.

4) Hvor var Ferraris fart?
Ferrari så stærke ud, inden det australske Grand Prix. Flere eksperter så dem som det bedste bud på sejr i sæsonens første løb, og holdet virkede varme i testen i Barcelona forud for årets første løbsweekend. Men da de gjaldt, kunne det italienske mandskab ikke følge med Mercedes. Spørgsmålet er, hvor farten blev af. Nu skal Ferrari finde farten, inden det går løs i Bahrain om små to uger.

5) Ny dimension med point for hurtigste omgang
Som noget nyt får den kører med løbets hurtigste omgang et ekstra point, og det giver virkelig noget ekstra. Flere af kørerne gjorde udtryk for, at de ville gå efter at få det ekstra point, og der kan ikke gå lang tid, før det afspiller sig i pitstrategierne.

6) Der er lagt op til en tæt duel midt i feltet
Kevin Magnussen var best of the rest i årets første Grand Prix, men der er lagt op til en spændende sæson med midterholdene. Haas, Renault , Alfa Romeo, Racing Point, Toro Rosso og McLaren skal nok sørge for, at det ikke kun bliver fedt at følge kampen om verdensmesterskabet.

7) Trist søndag for Daniel Ricciardo
Daniel Ricciardo havde virkelig set frem til hjemmebanen i det australske Grand Prix for sit nye team Renault. Men han fik en helt forfærdelig start, hvor Renault-raceren kom ud i græsset og frontvingen røg af. Efter 31 omgange kørte Ricciardo i pit og kom aldrig ud igen.

8) Haas havde igen pitproblemer i Australien
Sidste år fik Haas en mareridtsstart på sæsonen, da både Kevin Magnussen og Romain Grosjean måtte udgå efter fejl i pitten. Man skulle næsten tro, det ikke kunne ske igen, men det gjorde det. Det tog lang tid, da Romain Grosjean skulle have nye dæk, og der var tydeligvis et problem ved det venstre forhjul. Den franske kører kom på banen igen, men det var kun for en kort bemærkning. Det må bare ikke ske igen.

9) McLaren missede muligheden
Det så lovende ud for McLaren, da Lando NOrris fik en fornem ottendeplads i kvalifikationen til sit første Formel 1-Grand Prix. Det lignede også point undervejs, men briten blev fanget bag Antonio Giovinazzi undervejs og sluttede som nummer 12. Holdkammeraten Carlos Sainz måtte udgå som den første i sæsonens første Grand Prix med røg fra bilen.

10) Williams er feltets dårligste bil
Der er ingen ved siden af og ingen under. Williams har den ringeste racer. De havde en skidt test i Barcelona, hvor de missede to en halv dag og slet ikke fik kørt nok kilometer. De bange anelser blev bekræftet i sæsonens første Grand Prix. George Russell og tilbagevendte Robert Kubica sluttede klart sidst af de biler, der gennemførte løbet. Der er virkelig noget at arbejde på for holdet.