10 ting vi lærte fra Azerbaijans Grand Prix

Bybanen i Baku gav endnu en gang et seværdigt løb og det er bare et løb, der skal være på kalenderen. Mercedes gjorde det igen og gav Ferrari baghjul i Bakus snævre gader, men desværre var der ikke meget at juble over for Kevin Magnussen og Haas-teamet, der bare ikke kan få det til at køre.


 

1) Mercedes fortsætter dominansen
Mercedes blev 1 og 2 i Australien, i Bahrain, i Kina og det skete minsandten igen i Azerbaijan. Lige nu er det svært at se, hvordan Ferrari for alvor skal true de tyske maskiner, og Max Verstappen kan bare ikke få nok fart i Red Bull’en til at kunne true.

2) Iskolde Bottas
Valtteri Bottas tog førstepladsen efter en tæt duel i starten at løbet, og til sidst var viste finnen fornem kørsel. På de sidste par omgange kom teamkammeraten Lewis Hamilton tæt på, men selvom briten have DRS, så lykkedes det ham ikke at komme forbi. Dermed blev Bottas den første der vinder fra pole position i Azerbaijan.

3) Igen problemer med strategien hos Ferrari
De har fået hug for strategien i sæsonens første løb, og italienerne lavede igen tvivlsomme beslutninger undervejs. Det fungerede fint med, at Charles Leclerc startede på mediumdækket, men endnu en gang blev han offer for strategisjusk. Monegaskeren kom for sent i pit, og det kom til at koste ham chancen for at kunne være med til sidst. 

4) Magnussen mangler stadig fart
Det blev endnu en gang en halvsløj dag på kontoret for Kevin Magnussen, og det har desværre været mere reglen end undtagelsen i denne sæson. Igen havde danskeren ikke fart i bilen, og den skal der arbejdes på højtryk for at finde inden Spaniens Grand Prix i Barcelona om to uger. Kevin Magnussen kom i mål på en beskeden 13. plads.

5) Uheldene udeblev næsten
Der var masser af afkørsler i dagene op til søndagens grand prix, men under selve løbet gik det overraskende problemfrit. Mod slutningen af de 51 omgange kørte Daniel Ricciardo og Daniil Kvyat sammen, og lidt senere mistede Pierre Gasly power i sin Red Bull. Men det må sigea at være billigt sluppet i Bakus smalle gader.

6) Haas kan bare ikke i Baku
Bybanen i Baku ligger bare ikke godt til Haas-raceren. Endnu en gang havde holdet det svært, og hverken Kevin Magnussen eller Romain Grosjean gjorde meget væsen af. Romain Grosjean måtte udgå undevejs med bremseproblemer.

7) Formel 1 er strategi
Mediumdækket viste sig hurtigt at være det bedste i begyndelsen af løbet, og det fik nærmest hele feltet til at tage pitstop tidligere end forventet. Ferrari prøvede at spille Chales Leclerc ud igen og Mercedes afventede. Det er altid fedt at følge med i, hvordan holdene spiller deres kort og indtil nu har Lewis Hamilton og Valtteri Bottas haft esserne

8) Bybaner er fede
Azerbaijans Grand Prix køres midt inde i hovedstaden Baku, og det giver bare et spektakulært løb. Og det er lige fra TV-billerne til de skarpe sving og smalle gader. Banerne i byen er bestemt med til at gøre Formel i til et fedt produkt. Singapore og Monaco giver også gode og uforudsigelige løb. 

9) Det ligner en VM-duel mellem Hamilton og Bottas
Før sæsonen var der størst forventninger til Ferrari, men fire løb inde i sæsonen ligner VM-titlen en duel mellem de to Mercedes-kørere Lewis Hamilton og Valtteri Bottas. Nu har de to sejre hver, og finnen fører med et enkelt point. Det er fedt, at Bottas er så skarp i denne sæson, og den duel bliver spændende at følge.

10) Gode tegn af McLaren  
Vi er mange, der savner McLaren forrest i feltet, men i dag viste holdet styrke. Carlos Sainz sluttede løbet som nummer syv lige foran holdkammeraten Lando Norris. Det må siges at være godkendt at det britiske team.