10 ting vi lærte fra Spaniens Grand Prix

Lewis Hamilton tog sejren i et løb, der var kedeligt indtil en safety car gav masser af drama til sidst. Det udnyttede Kevin Magnussen til at slutte på en flot 7. plads efter en hård duel med teamkollegaen Romain Grosjean.


 

Styrkeforholdet intakt i toppen
Ferrari er stadig et stykke efter, og det handlede mere om at dyste mod Red Bull end Mercedes for italienerne. Der er ingen, der kan røre det tyske team i spidsen lige nu. 

Knas mellem Magnussen og Grosjean?
I slutningen af løbet overhalede Kevin Magnussen Romain Grosjean, og det kom tydeligvis bag på franskmanden. I flere omgange kørte han aggressivt for at generobre sin position, men det kom til at koste VM-point. I stedet for en 8. plads, så betød manøvren, at Grosjean sluttede som nummer 10.  

Hamiltons tur til at vinde
Valtteri Bottas havde pole position, men Lewis Hamilton fik en fornem start og kørte forbi sin finske teamkollega. Derfra så han sig ikke tilbage og kørte en sikker sejr hjem med hurtigste omgang. 

Starten er afgørende i Spanien
Banen lidt uden for Barcelona er ikke den nemmeste at overhale på, og alle kørerne vidste derfor, at starten ville være meget afgørende. Hamilton kom forbi Bottas og det definerede englænderens løb. Men starten fik samtidig en anderledes negativ betydning for Vettels eftermiddag. Tyskeren fik et flatspot, da han forsøgte at overhale Mercedes-racerne i første sving, og så var håbet om en topplacering slukket. 

Haas fik endelig løbsfart
På trods af bataljen mellem de to Haas-kørere, så var der masser af positive ting at tage med fra Spaniens Grand Prix. Holdets opgradering til løbsweekenden virkede, og teamet fandt endelig den fart, de har sukket efter siden Australien. Det lover godt fremadrettet. 

Verstappen gør det igen
Vi har allerede set mange eksempler på Max Verstappens store talent, og den unge hollænder viste sig endnu en gang flot frem. 

Magnussen kan sende en tak til Torro Rossos mekanikere
Kevin Magnussen så ud til at skulle ende på en niendeplads i søndagens spanske grand prix, og intet så ud til at skulle ændre sig, da han kørte i pit bagved Daniil Kvyat. Men Torro Rossos mekanikere så slet ikke ud til at være klar med dækkene, da russeren kom ind, og derfor smuttede Magnussen forbi og det gav hm muligheden for at køre forbi Romain Grosjean senere. 

Safety car gav drama
Det lignede længe et halvkedeligt løb, men et sammenstød mellem Lando Norris og Lance Stroll gav safety car, og det gav alt det drama, der manglede med masser af overhalinger i løbets afsluttende fase. Bedste eksempel var vel duellen mellem Magnussen og Grosjean. 

Løbene lever i midterfeltet
Sæsonen har været lidt kedelig blandt de tre topteams. Lyspunktet er Max Verstappen, der har formået at drille Ferrari. Så er der anderledes mere spænding i kampen om at blive best of the rest. Der er masser af fede dueller, og billedet ændrer sig nærmest fra løb til løb. Hold øje med det store midterfelt, da det er her, der for alvor bliver kørt om pointene.

Williams stadig håbløse
Det er nærmest imponerende, at et hold kan være så ringe som Williams. Bilerne sluttede som de eneste to mere end en omgang efter vinderen Lewis Hamilton. Det er og bliver en hård sæson for fans af teamet.