10 ting vi lærte fra Canadas Grand Prix

Vi fik et medrivende løb fra den spektakulære bane i Montreal. Lewis Hamilton fik en noget speciel sejr, der gjorde Sebastian Vettel sur og så gik det slet ikke Kevin Magnussens vej.


Dramatisk afgørelse
Det så længe ud til, at Sebastian Vettel skulle vinde Canadas Grand Prix, men sådan skulle det ikke gå. Tyskeren kørte af banen i et sving og kom tilbage på asfalten lige foran Lewis Hamilton og lavede et lille sving ind foran briten. Det blev dyrt. Manøvren kostede en straf på fem sekunder og dermed vandt Hamilton ved at slutte halvandet sekund efter.

Vettel følte sig uretfærdigt behandlet
Sebastian Vettel var rasende, da han fik at vide, at afkørslen kostede en straf på fem sekunder. Tyskeren var tydeligt frustreret i kommunikationen til sit team. Han følte ikke, at han kunne have gjort noget anderles efter at have været en tur i græsset. Vettel  følte, at det var uretfærdigt, og det fik løbets stewards efterfølgende at vide.

Vendepunktet for Ferrari trods alt?
Selvom det ikke blev til sejr, så var der masser af medgang for Ferrari. Holdet brød Mercedesdominasen og fik både anden- og tredjepladsen. Mon ikke weekenden giver masser af mod på mere for italienerne.

Kevins sure dag på kontoret
Der var ikke noget pres på Kevin Magnussen, men den danske racerkører blev alligevel hurtigt frustreret i sin bil. De hårde dæk fra start skulle gøre ham godt, men bilen, der blev genopbygget henover natten, fungerede slet ikke. Danskeren var hurtigt oppe blandt de 15 bedste i begyndelsen, men han sluttede næstsidst af de kørere, der gennemførte.

Magnussen fik skældud
Kevin Magnussen var så frustreret over sin racer, at han brokkede sig en hel del over radioen. Så meget, at teamchef Günther Steiner selv brød ind og bad K-Mag om at holde mund. Det gjorde Magnussen, og derefter var der stilhed. Efterfølgende undskyldte han til sit hold. 

Renault ramte rigtigt
Der var ingen tvivl om, hvem der var ”best of the rest”. Renault var lynhurtige og klemte sig ind mellem de to Red Bull-racere. De skulle have endnu mere i vente til de franske grand prix om to uger. De bliver farlige for de andre i midterfeltet.

Svær dag for Haas
Som så mange gange før var der optimisme at spore inden løbet, der ikke blev indfriet hos Haas. Kevin Magnussen sluttede bag den ene af de to håbløse Williams-biler og Romain Grosjean måtte tage til takke med at slutte som nummer 14. Holdet kæmpede med at få varme i dækkene og efter løbet forstod Kevin Magnussen slet ikke, hvorfor han kørte så langsomt. Der skal arbejdes hårdt hos Haas.

Ødelagde dommerne løbet?
De fem ekstra sekunder til Sebastian Vettel var i den grad til debat efterfølgende. Både om straffen var det rigtige at gøre og om det er det rigtige for sporten. Min mening er, at det selvfølgelig er det rigtige at uddele straf, når det er nødvendigt. Det mente jeg ikke, at det var i denne situation. Formel 1 skal værne om seerne i en sæson, hvor Mercedes er altdominerende, og det gør man ikke ved at afgøre et løb på en tvivlsom dom. Efterfølgende blev Lewis Hamilton buet af fansne. Det gjorde ikke hele følselsen omkring det bedre.

Dæktemperaturen gjorde det svært
Der var varmt til løbet i Canada, og asfalten havde en høj temperatur. Så høj, at de fleste hold måske var i tvivl om, hvordan de forskellige dæk ville præstere. De bløde røg lynhurtigt, og mediumdækket virkede meget forskelligt imens de fleste satte deres lid til det hårde i begyndelsen af løbet.  

Fed bane i Canada
Circuit Gilles Villeneuve i Montreal er en virkelig fed bane. Den ligger smukt på øen Île Notre-Dame Circuit i the St. Lawrence-floden og er en af de baner på kalenderen, hvor det er lettest at overhale. Der var masser af overhalinger og høj fart.